Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Piasecznie
 
 
Aktualności

 

Trening uwagi słuchowej metodą prof. AlfredaTomatisa

 

Zasady rekrutacji i uczestnictwa w treningu uwagi słuchowej prowadzonym metodą prof. AlfredaTomatisa

 Trening uwagi słuchowej metodą prof. A. Tomatisa odbywa się na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Piasecznie, ul. Wojska Polskiego 30.

 Zajęcia kierowane są do dzieci od 6-go roku życia oraz uczniów ze szkół podstawowych i średnich uczęszczających do placówek zlokalizowanych w  powiecie piaseczyńskim.

 Udział w treningu jest bezpłatny.

 Celem zajęć jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży. Zajęcia te mają za zadanie minimalizować bariery edukacyjne u dzieci i młodzieży, u których zdiagnozowane zostały specyficzne trudności  w uczeniu się ale też inne specjalne potrzeby edukacyjne.


Warunkiem uczestnictwa w zajęciach metodą prof. Tomatisa jest:

  1. Zgłoszenie dziecka przez Rodzica/Opiekuna prawnego poprzez wpisanie na listę osób oczekujących na trening.
  2. Wstępna  diagnoza percepcji słuchowej  - test uwagii lateralizacji słuchowej (TUiLS metodą prof. Tomatisa) wykonany przez  terapeutę uwagi słuchowej PPP w Piasecznie.
  3. Badanie EEG (elektroencefalogram) wskazujące na zapis w normie.
  4. Zgoda lekarza na udział w treningu uwagi słuchowej metodą prof. Tomatisa

a w przypadku wyników  wskazujących na nieprawidłowości w zapisie EEG – zgoda na udział w zajęciach wyrażona przez lekarza neurologa.

W szczególnych przypadkach – wynik audiologicznego badania słuchu.

 

W diagnozie i terapii może uczestniczyć tylko dziecko zdrowe.

Dziecko chore (z infekcjami, katarem, gorączką itp.) nie może brać udziału w diagnozie i terapii, do czasu ustąpienia objawów choroby.

Na zajęcia treningu  uwagi słuchowej kwalifikowane są dzieci z:

  • problemami percepcji słuchowej,
  • opóźnionym rozwojem mowy,
  • zaburzeniami głosu i mowy (np. jąkanie),
  • dysleksją rozwojową,
  • zaburzeniami koncentracji,
  • nadpobudliwością psycho-ruchową,
  • autyzmem, zespołem Aspergera,
  • niepełnosprawnością intelektualną,
  • depresją, nerwicą, brakiem energii,
  • słabą koordynacją ruchową,
  • wysokimi możliwościami uczenia się.

Terapia obejmuje dwa cykle  terapeutyczne, oddzielone przerwą od 3 do 8 tygodni,

trwające 10 dni każda oraz - jeśli  są do tego wskazania – dodatkowo jeden cykl trwający 6 dni.

Każdego kolejnego dnia cyklu odbywa się  1,5 godzinny trening uwagi słuchowej.

Zajęcia mogą się odbywać indywidualnie lub w grupach 2-4-osobowych.

Każdy Uczestnik jest zobowiązany do:

  • systematycznego uczestnictwa w zajęciach – zgodnie z ustalonym harmonogramem zajęć, do których został zakwalifikowany,
  • zachowania, które umożliwia przeprowadzenie treningu u pozostałych uczestników zajęć.

Rodzic jest zobowiązany do:

  • dostarczenia terapeucie wszelkich nowych dokumentów dotyczących stanu zdrowia dziecka,
  • informowania o innych, prowadzonych równolegle terapiach,
  • bieżącego informowania o wszystkich zdarzeniach mogących zakłócić udział dziecka w zajęciach – tj. chorobach, planowanych nieobecnościach,
  • informowania o zdarzeniach losowych mogących mieć wpływ na poziom funkcjonowania dziecka,
  • informowania o obserwowanych zmianach w zachowaniu dziecka,
  • towarzyszenia dziecku podczas sesji treningowych w przypadku, gdy zachowanie dziecka utrudnia bądź uniemożliwia innym Uczestnikom udział w treningu,
  • poniesienia kosztów naprawy  sprzętu do treningu uwagi słuchowej metodą prof. A. Tomatisa w przypadku umyślnego uszkodzenia lub zniszczenia tego sprzętu przez dziecko.

Rodzice dziecka uczestniczącego w treningu uwagi słuchowej  mogą podjąć decyzję o rezygnacji z udziału z ważnych powodów osobistych lub zdrowotnych.

O fakcie tym powinni  poinformować terapeutę prowadzącego zajęcia metodą prof. Tomatisa w formie pisemnej.

 

ORGANIZACJA ZAJĘĆ:

  • Zajęcia odbywają się codziennie według ustalonego wcześniej harmonogramu.
  • Czas trwania zajęć jest dostosowany do potrzeb oraz indywidualnych możliwości dziecka i nie przekracza 120 minut.
  • Na zajęciach dziecko może mieć własne  przedmioty do manipulacji lub zabaw manualnych, ulubione gry planszowe, puzzle, zabawki itp.
  • Uczestnicy zajęć podczas ich trwania nie mogą korzystać z telefonów komórkowych, tabletów, IPod’ów i innych urządzeń elektronicznych.
  • Uczestnicy treningu nie powinni czytać książek, odrabiać lekcji.
  • Spożywanie ewentualnych posiłków jest możliwe poza salą zajęć przed lub po zakończonych zajęciach.
  • Wszelkie sytuacje losowe nieprzewidziane w powyższym regulaminie będą na bieżąco analizowane przez  terapeutę prowadzącego zajęcia.