Wnioski Rodziców/opiekunów prawnych rozpatrywane są według kolejności zgłoszeń.

Rodzice/opiekunowie prawni informowani sÄ…  o możliwoÅ›ci wziÄ™cia udziaÅ‚u w posiedzeniu ZespoÅ‚u, w części dotyczÄ…cej ich dziecka. 

1. Zespół wydaje orzeczenia i opinie:

• dla dzieci i uczniów uczęszczających do przedszkoli, szkół i ośrodków, mających siedzibę na terenie działania poradni (powiat piaseczyński),

• dla dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub ośrodka mieszkających na terenie powiatu piaseczyńskiego.

2. Zespoły działające w poradni na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub dorosłego (pełnoletniego) ucznia, wydają:

• orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,

• orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,

• orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,

• orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego,

• opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

3. W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć:

• na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub za zgodą pełnoletniego ucznia:

a) nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem lub uczniem w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,

b) asystent nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy, o których mowa w art. 15 ust. 7 ustawy,

c) pomoc nauczyciela,

d) asystent edukacji romskiej

– wyznaczeni przez ich dyrektora;

• na wniosek lub za zgodÄ… rodzica dziecka lub ucznia lub na wniosek lub za zgodÄ… peÅ‚noletniego ucznia – inne osoby, w szczególnoÅ›ci psycholog, pedagog, logopeda, lekarz lub specjalista inni niż ww. wymienieni. 

4. Wniosek (zał.nr 1) składa rodzic  dziecka/ucznia lub  pełnoletni  uczeń. Wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii składa się do zespołu w postaci papierowej po wcześniejszej umówionej konsultacji i wywiadzie z jednym z członków zespołu.

Wywiad dla rodzica do wydania orzeczenia

W czasie konsultacji analizowana jest dostarczona przez rodzica/pełnoletniego ucznia dokumentacja uzasadniająca wniosek:

√  zaÅ›wiadczenia lekarskie (zaÅ‚.nr 4): 

– dla dzieci i uczniów sÅ‚abosÅ‚yszÄ…cych/niesÅ‚yszÄ…cych (m. in. audiogram wraz z opisem), 

– dla dzieci sÅ‚abowidzÄ…cych/ niewidomych (diagnoza okulistyczna (zaÅ‚.nr 3) z uwzglÄ™dnieniem okreÅ›lenia ostroÅ›ci wzroku, pola widzenia, zalecenia okulisty dotyczÄ…ce zastosowania pomocy optycznych itp.), 

– z autyzmem i zespoÅ‚em Aspergera, 

– dla dzieci z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… ruchowÄ… (opis problemów ruchowych dziecka wpÅ‚ywajÄ…cych na funkcjonowanie dziecka, zalecenia dotyczÄ…ce koniecznego sprzÄ™tu rehabilitacyjnego lub pomocy), w tym afazjÄ… ( diagnoza neurologa, badanie sÅ‚uchu wraz z  opisem),
– dla uczniów realizujÄ…cych obowiÄ…zek szkolny/obowiÄ…zek nauki oraz dzieci realizujÄ…cych roczne przygotowanie przedszkolne, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczÄ™szczanie do szkoÅ‚y/przedszkola  – w zaÅ›wiadczeniu (zaÅ‚.nr 2) lekarz okreÅ›la:

1) przewidywany okres, nie krótszy jednak niż 30 dni, w którym stan zdrowia dziecka lub ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;

2) rozpoznanie choroby lub innego problemu zdrowotnego wraz z oznaczeniem alfanumerycznym, zgodnym z aktualnie obowiązującą Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD), oraz wynikające z tej choroby lub innego problemu zdrowotnego ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka lub ucznia, które uniemożliwiają lub znacznie utrudniają uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;

3) W przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wnioskodawca dołącza zaświadczenie wydane przez lekarza medycyny pracy określające możliwość dalszego kształcenia w zawodzie, w tym warunki realizacji praktycznej nauki zawodu, jeżeli zespół, stwierdzi, że zaświadczenie to jest niezbędne do wydania tego orzeczenia.

√  informacjÄ™ o terapii psychologicznej prowadzonej z dzieckiem z trudnoÅ›ciami w sferze emocjonalnej/psychicznej – w przypadku ubiegania siÄ™ o nauczenie indywidualne,

√ wyniki badaÅ„ okreÅ›lajÄ…cych potrzeby dziecka (psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych lub innych),
√  opiniÄ™ z przedszkola/szkoÅ‚y  zawierajÄ…cÄ… w szczególnoÅ›ci:

   1) informacjÄ™ o indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwoÅ›ciach psychofizycznych dziecka lub ucznia, w tym mocnych stronach i uzdolnieniach;

   2) informacjÄ™ o funkcjonowaniu dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, oÅ›rodku lub placówce, w tym wystÄ™pujÄ…cych trudnoÅ›ciach, a w przypadku dzieci lub uczniów:

   a) niepeÅ‚nosprawnych, niedostosowanych spoÅ‚ecznie lub zagrożonych niedostosowaniem spoÅ‚ecznym objÄ™tych ksztaÅ‚ceniem specjalnym – wielospecjalistycznÄ… ocenÄ™ poziomu funkcjonowania dziecka lub ucznia,

   b) z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… intelektualnÄ… w stopniu gÅ‚Ä™bokim objÄ™tych zajÄ™ciami rewalidacyjno-wychowawczymi –okresowÄ… ocenÄ™ funkcjonowania dziecka;

   3) informacjÄ™ o dziaÅ‚aniach podjÄ™tych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów w celu poprawy funkcjonowania dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, oÅ›rodku lub placówce, formach udzielonej dziecku lub uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresie ich udzielania oraz efektach podjÄ™tych dziaÅ‚aÅ„ i udzielanej pomocy oraz wnioskach dotyczÄ…cych dalszej pracy z dzieckiem lub uczniem majÄ…cych na celu poprawÄ™ funkcjonowania dziecka lub ucznia.Jeżeli przewodniczÄ…cy zespoÅ‚u uzna, że dokumentacja jest niewystarczajÄ…ca do wydania orzeczenia lub opinii, informuje rodzica o koniecznoÅ›ci jej uzupeÅ‚nienia lub kieruje dziecko na diagnozÄ™ do odpowiednich specjalistów w poradni.

5. Po złożeniu przez rodzica wniosku wraz z kompletną dokumentacją uzasadniającą wniosek przewodniczący zespołu wyznacza termin posiedzenia zespołu i informuje o tym wnioskodawcę.

6. Rodzice dziecka lub ucznia lub pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.

7. Zespół wydaje orzeczenie lub opinię większością głosów.

8. Orzeczenie/opinia jest gotowa do odbioru w terminie 7 dni od dnia wydania.

9. Orzeczenie lub opiniÄ™ przekazuje siÄ™ w jednym egzemplarzu.

Wytyczne do opracowania opinii dla zespoÅ‚u orzekajÄ…cego w celu wydania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub orzeczenia

Skip to content