Wnioski Rodziców/opiekunów prawnych rozpatrywane są według kolejności zgłoszeń.
Rodzice/opiekunowie prawni informowani są o możliwości wzięcia udziału w posiedzeniu Zespołu, w części dotyczącej ich dziecka.
1. Zespół wydaje orzeczenia i opinie:
• dla dzieci i uczniów uczęszczających do przedszkoli, szkół i ośrodków, mających siedzibę na terenie działania poradni (powiat piaseczyński),
• dla dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub ośrodka mieszkających na terenie powiatu piaseczyńskiego.
2. Zespoły działające w poradni na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub dorosłego (pełnoletniego) ucznia, wydają:
• orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
• orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,
• orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
• orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego,
• opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
3. W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć:
• na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub za zgodą pełnoletniego ucznia:
a) nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści, prowadzący zajęcia z dzieckiem lub uczniem w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce,
b) asystent nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem lub asystent wychowawcy świetlicy, o których mowa w art. 15 ust. 7 ustawy,
c) pomoc nauczyciela,
d) asystent edukacji romskiej
– wyznaczeni przez ich dyrektora;
• na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub na wniosek lub za zgodą pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, lekarz lub specjalista inni niż ww. wymienieni.
4. Wniosek (zał.nr 1) składa rodzic dziecka/ucznia lub pełnoletni uczeń. Wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii składa się do zespołu w postaci papierowej po wcześniejszej umówionej konsultacji i wywiadzie z jednym z członków zespołu.
Wywiad dla rodzica do wydania orzeczenia
W czasie konsultacji analizowana jest dostarczona przez rodzica/pełnoletniego ucznia dokumentacja uzasadniająca wniosek:
√ zaświadczenia lekarskie (zał.nr 4):
– dla dzieci i uczniów sÅ‚abosÅ‚yszÄ…cych/niesÅ‚yszÄ…cych (m. in. audiogram wraz z opisem),
– dla dzieci sÅ‚abowidzÄ…cych/ niewidomych (diagnoza okulistyczna (zaÅ‚.nr 3) z uwzglÄ™dnieniem okreÅ›lenia ostroÅ›ci wzroku, pola widzenia, zalecenia okulisty dotyczÄ…ce zastosowania pomocy optycznych itp.),
– z autyzmem i zespoÅ‚em Aspergera,
– dla dzieci z niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… ruchowÄ… (opis problemów ruchowych dziecka wpÅ‚ywajÄ…cych na funkcjonowanie dziecka, zalecenia dotyczÄ…ce koniecznego sprzÄ™tu rehabilitacyjnego lub pomocy), w tym afazjÄ… ( diagnoza neurologa, badanie sÅ‚uchu wraz z opisem),
– dla uczniów realizujÄ…cych obowiÄ…zek szkolny/obowiÄ…zek nauki oraz dzieci realizujÄ…cych roczne przygotowanie przedszkolne, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczÄ™szczanie do szkoÅ‚y/przedszkola – w zaÅ›wiadczeniu (zaÅ‚.nr 2) lekarz okreÅ›la:
1) przewidywany okres, nie krótszy jednak niż 30 dni, w którym stan zdrowia dziecka lub ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
2) rozpoznanie choroby lub innego problemu zdrowotnego wraz z oznaczeniem alfanumerycznym, zgodnym z aktualnie obowiązującą Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD), oraz wynikające z tej choroby lub innego problemu zdrowotnego ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka lub ucznia, które uniemożliwiają lub znacznie utrudniają uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
3) W przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wnioskodawca dołącza zaświadczenie wydane przez lekarza medycyny pracy określające możliwość dalszego kształcenia w zawodzie, w tym warunki realizacji praktycznej nauki zawodu, jeżeli zespół, stwierdzi, że zaświadczenie to jest niezbędne do wydania tego orzeczenia.
√ informacjÄ™ o terapii psychologicznej prowadzonej z dzieckiem z trudnoÅ›ciami w sferze emocjonalnej/psychicznej – w przypadku ubiegania siÄ™ o nauczenie indywidualne,
√ wyniki badań określających potrzeby dziecka (psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych lub innych),
√ opinię z przedszkola/szkoły zawierającą w szczególności:
1) informację o indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwościach psychofizycznych dziecka lub ucznia, w tym mocnych stronach i uzdolnieniach;
2) informację o funkcjonowaniu dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, w tym występujących trudnościach, a w przypadku dzieci lub uczniów:
a) niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym objętych kształceniem specjalnym – wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka lub ucznia,
b) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi –okresową ocenę funkcjonowania dziecka;
3) informację o działaniach podjętych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów w celu poprawy funkcjonowania dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, formach udzielonej dziecku lub uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy oraz wnioskach dotyczących dalszej pracy z dzieckiem lub uczniem mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka lub ucznia.Jeżeli przewodniczący zespołu uzna, że dokumentacja jest niewystarczająca do wydania orzeczenia lub opinii, informuje rodzica o konieczności jej uzupełnienia lub kieruje dziecko na diagnozę do odpowiednich specjalistów w poradni.
5. Po złożeniu przez rodzica wniosku wraz z kompletną dokumentacją uzasadniającą wniosek przewodniczący zespołu wyznacza termin posiedzenia zespołu i informuje o tym wnioskodawcę.
6. Rodzice dziecka lub ucznia lub pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.
7. Zespół wydaje orzeczenie lub opinię większością głosów.
8. Orzeczenie/opinia jest gotowa do odbioru w terminie 7 dni od dnia wydania.
9. Orzeczenie lub opiniÄ™ przekazuje siÄ™ w jednym egzemplarzu.
Wytyczne do opracowania opinii dla zespołu orzekającego w celu wydania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub orzeczenia