Praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych
Wpływ nadużywania nowych technologii na rozwój dziecka – opracowała Małgorzata Jaczewska
Rodzic jako doradca swojego dziecka przy wyborze szkoły ponadpodstawowej 2022/2023 – prezentacja dla rodziców WCiES
AKCJA-INTEGRACJA – program wychowawczy, praktyczny poradnik dla nauczycieli – prof. Wolan-Nowakowska
Kampania społeczna SZKOŁA-OD-NOWA – rozwiązania, które pomogą dzieciom i młodzieży wrócić do szkoły po czasie edukacji zdalnej – materiały dla nauczycieli i rodziców
Wsparcie uczniów w powrocie do szkół – materiały edukacyjne
→ Korzyści z czytania dzieciom – poradnik dla rodziców
→ Kiedy moje dziecko będzie gotowe pójść do szkoły? – opracowała Agnieszka Wardziak
→ Zestaw ćwiczeń domowych dla dyslektyka – opracowała Agnieszka Wardziak
→ Domowa terapia ręki – opracowała Agnieszka Wardziak
→ Autyzm – definicja, objawy – opracowała Wioletta Dzwonkowska
→ Specyficzne trudności w uczeniu się, ze szczególnym uwzględneiem dyskalkulii – opracowała dr Halina Jaworska-Maj, Wioletta Dzwonkowska
→ Praca z dzieckiem dyslektycznym – opracowała M. Jolanta Pietrzak-Świstak
→ Walka z dysgrafią – opracowała M. Jolanta Pietrzak-Świstak
→ Trudne sprawy (traumatyczne przeżycia) w życiu małych dzieci – opracowała Małgorzata Bielak-Maciejewska
→ Kilka słów o orzecznictwie – opracowała Teresa Szefs
→ Jak czytać opinie psychologiczno-pedagogiczne – opracowała Wioletta Dzwonkowska
→ Wpływ cech narządu wzroku na opanowanie podstaw czytania i pisania – opracowała M. Jolanta Pietrzak-Świstak
→ Zakres i znaczenie diagnozy funkcji wzrokowych oraz rehabilitacji ortoptycznej w trudnościach szkolnych – opracowała M. Jolanta Pietrzak-Świstak
→ Objawy mogące wskazywać na zaburzenia wzrokowe – opracowała M. Jolanta Pietrzak-Świstak
→ OPTO-DYSLEKSJA – opracowała M. Jolanta Pietrzak-Świstak
→ EEG Biofeedback – opracowały Katarzyna Sowula, Bożenna Bielecka
→ EEG Biofeedback – warto wiedzieć – opracowały Katarzyna Sowula, Bożenna Bielecka
→ Metoda prof. Tomatisa – opracowała Renata Walewska-Sajdak
→ Metoda Warnkego – opracowały Iwona Malik, Małgorzata Baranowska-Czub
→ Stymulowanie rozwoju mowy dzieci. Kompendium dla nauczycieli i rodziców – opracowała Aldona Gąsienica-Szostak
→ Zadania przedszkoli, szkół, ośrodków oraz poradni w zakresie diagnozy, terapii dzieci i młodzieży – opracowały Bożena Małkowska-Baranowska, Teresa Szefs
→ Zadania szkół, poradni w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego – opracowały Bożena Małkowska-Baranowska, Małgorzata Stolarska
→ Uczeń w sytuacji planowania kariery edukacyjnej i zawodowej. Specyfika rozwoju zawodowego w okresie dorastania (gimnazjum) – opracowała Zuzanna Szlendak
→ O dobrej współpracy Nauczycieli z Rodzicami – opracowała Bożena Małkowska-Baranowska
→ Muzyka, która leczy – opracowała M. Jolanta Pietrzak-Świstak
→ Nie tylko o uwadze słuchowej – opracowała Bożenna Bielecka
→ Nieprawidłowa uwaga słuchowa, przetwarzanie słuchowe – objawy, przyczyny,testy przesiewowe – opracowała Anna Celeda
→ Wychowanie słuchowe – uczenie się słuchania – opracowała Anna Celeda
→ Ciekawostki dotyczące wzroku – opracowała M. Jolanta Pietrzak-Świstak
→ Znaczenie diagnozy i terapii funkcji wzrokowych w profilaktyce trudności w nauce czytania i pisania – opracowała M. Jolanta Pietrzak-Świstak
→ Ćwiczenia profilaktyczno-relaksacyjne oczu – opracowała M. Jolanta Pietrzak-Świstak
→ Kilka słów o integracji sensorycznej – opracowała Bożena Gierlińska
→ Propozycje ćwiczeń fizycznych dla dzieci z obniżonym poziomem graficznym pisma – opracowała M. Jolanta Pietrzak-Świstak
→ Odżywianie a praca mózgu – opracowała M. Jolanta Pietrzak-Świstak
→ Ruch w uczeniu sie czyli pedagogika cyrku – opracowała M. Jolanta Pietrzak-Świstak
→ Nieśmiałość – opracowała M. Jolanta Pietrzak-Świstak
→ Medyczne, terapeutyczne i wychowawcze wyzwania w pracy z dzieckiem z Zespołem DiGeorge’a – opracowała dr Beata Nowakowska, genetyk z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie
→ Interwencja kryzysowa w placówkach oświatowych – Katarzyna Pankowska-Jurczyk, Fundacja Wsparcie i Rozwój
→ WSPOMAGANIE SZKÓŁ W ZAKRESIE INTERWENCJI KRYZYSOWEJ – publikacja ORE
→ Przemoc w rodzinie wobec dzieci – opracowała Zuzanna Szlendak
→ Emocje – jak sobie z nimi radzić? – opracowała Zuzanna Szlendak
→ Integracja sensoryczna – co to jest? – opracowała Katarzyna Michałowska
——————————————————————-
Nauczycielu, pamietaj!
NIEZBĘDNIK DOBREGO NAUCZYCIELA: Rozwój, Opieka, Edukacja, Monitorowanie rozwoju dziecka od wczesnego dzieciństwa do późnego dorastania (od urodzenia do 20 r.ż.)
Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat
Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa
Ocenianie w klasach I-III
Metody rozwiązywania konfliktów w szkole
Szkoła wobec mobilności zawodowej rodziców i opiekunów
Mądra pochwała, twórcza krytyka
Wychowanie do odpowiedzialności – wspomaganie rozwoju społecznego i moralnego dziecka – A. Karasowska, publikacja ORE
Szkoła jako wspólnota osób. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców – dobre relacje w szkole jako podstawa pomocy psychologiczno-pedagogicznej – publikacja ORE
Wspomaganie szkół w zakresie interwencji kryzysowej – poradnik ORE
Procedura „Niebieskie Karty” w oświacie – prezentacja
Jak kochać i wymagać – poradnik dla rodziców
Apel Twojego Dziecka – plakat FDN
Dziecko w rozwodzie – poradnik dla rodziców
Bliżej siebie – dalej od narkotyków. Szukaj porozumienia ze swoim dzieckiem – poradnik dla rodziców
Uzależnienia behawioralne – profilaktyka i terapia – publikacja nie tylko dla specjalistów: hazard, komputer i internet, gry komputerowe, cyberseks, kompulsywne kupowanie, pracoholizm
Komputer i Internet w domu – vademecum dla rodziców
Rodzice dzieciom – rozmowy o seksualności – trzy etapy, wiele trudności, jedno wyzwanie – poradnik dla rodziców
ZAPOBIEGANIE SAMOBÓJSTWOM – poradnik dla nauczycieli i innych pracowników szkoły
Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi w szkole – informacje dla pedagogów i opiekunów
INFORMATOR DLA RODZICÓW DOTYCZĄCY UPRAWNIEŃ DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ – opracowanie MEN, ORE
W PUNKT – PORADNIK DLA RODZIN Z DZIECKIEM Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ czyli jak odnaleźć się w chaosie orzeczeń, skąd zdobyć środki na diagnozę i terapię – opracowanie Laboratorium marzeń
Szkoła dla wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej – publikacja CMPPP
Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – opracowanie ORE
Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną – opracowanie ORE
Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej – opracowanie ORE
Technologie informacyjno-komunikacyjnych w edukacji ucznia z zespoem Aspergera – – opracowanie ORE
Organizacja kształcenia specjalnego wychowanków SOSW, SOW i ORW w świetle nowych przepisów prawa oświatowego – opracowanie ORE
„Dźwięki marzeń” – poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dziećmi z wadą słuchu
ADHD INFORMACJE DLA RODZICÓW – poradnik Artura Kołakowskiego dla rodziców dzieci z ADHD
ADHD I SZKOŁA – poradnik Artura Kołakowskiego dla nauczycieli
Kwestionariusz ustrukturyzowanego wywiadu diagnostycznego w kierunku zespołu nadpobudliwości psychoruchowej według ICD-10 i DSM-IV-TR – do wypełnienia on-line na stronie Centrum Diagnozy i Terapii ADHD
Uczeń z zaburzeniami zachowania. Budowanie startegii pracy w środowisku szkolnym – A. Karasowska, opracowanie ORE
Mam dziecko z zespołem Aspergera – poradnik dla rodziców pisany przez rodziców
—————————————————————————
Warte uwagi
– materiały do pobrania ze strony ORE.RAPORT– Diagnoza potrzeb rodzin z małymi dziećmi od urodzenia do 10 roku życia w Mieście i Gminie Piaseczno – badania przprowadziła Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego w ramach projektu Federacji na Rzecz Rozwoju i Edukacji Małych Dzieci w okresie: wrzesień 2015 – styczeń 2016 roku.